כיצד לימוד טיפול בעזרת כלבים משפר את יכולות המטפל

מדריכי כלבנות טיפולית אשר עברו קורס לימודי טיפול באמצעות כלבים רכשו למעשה ארגז כלים טיפוליים מהמתקדמים ביותר לדרך טיפול אמיתית בעזרת הכלב לבעיות קשב וריכוז ובמגוון בעיות תקשורת נוספות אצל ילדים ומבוגרים כאחד. הפרעת קשב וריכוז נחשבת לתופעה שכיחה במיוחד שמוערכת בכחמישה עד עשרה אחוזים מסך כל הילדים בגילאי בית הספר.
לאחרונה חלה התפתחות בדרך ההתמודדות בה נוקט עולם הרפואה בכל הנוגע ללקות זו.
לרוב נעשה שימוש בתרופות כימיות המיועדות גם עבור טיפולים בלקויות התנהגותיות, שכליות ורגשיות ועוד לקויות עם מאפיינים קליניים משיקים.
טיפולים אלטרנטיביים להפרעות קשב וריכוז לצד הטיפול התרופתי הקונבציונלי, חלה התפתחות רפואית ניכרת גם במודעות לחשיבות הגבוהה שיש לטיפול הרגשי, ככזה המהווה אלמנט מרכזי בשיקום ושיפור המצב של הסובלים מהבעיה. סדנת משחקים לכלבים, מאי דוג לימודי אילוף כלבים
בעקבות מחקרים רבים ומעמיקים פותח ערוץ טיפול יעיל במיוחד, והוא הטיפול בעזרת בעלי חיים. לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים וגם לימודי טיפול בעזרת כלבים יכולים לסייע למטפל להבין כיצד ניתן להתמודד עם לקויות אלו ובפרט עם מאפייניהן השונים שבאים לידי ביטוי לרוב בקושי לקיים תקשורת בריאה ונורמלית ברמה הרגשית או ההתנהגותית עם הסביבה החיצונית.
טיפול בעזרת כלבים ליצירת חיבור רגשי עם הסביבה החיצונית אדם אשר לוקה בבעיה כמו אוטיזם או תסמונת דאון, פיגור שכלי וכיוצא באלו, ממש כמו האדם הלקה בהפרעות קשב וריכוז, נושא בקושי לא מבוטל ליצור אינטראקציה חברתית ורגשית עם אנשים אחרים אשר נוטים לגישה שיפוטית מלכתחילה.
לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים מקנים לסטודנטים ידע מקיף באשר לאותה הפלטפורמה הנדרשת למי שלוקה בהפרעות אלו על מנת ליצור חיבור רגשי עם יצורים חיים שניחנו ביכולת קליטה מצוינת של רגשות האדם ומשיבים לו פידבק חיובי.

קורס כלבנות טיפולית

הכלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם – אמירה זו מקבלת משנה תוקף ועוצמה רגשית משמעותית בתחום של כלבנות טיפולית. כלבים מרגישים בנוח עם אנשים ואנשים מרגישים בנוח עם כלבים. אמנם לעיתים קיימות חריגות, אבל באופן כללי ברור כי קיימת על כך הסכמה. מתוך גישה נוחה זו, ניתן ליצור מתווה טיפולי הכולל את המטופל, המטפל והכלב.
היות והכלב, בדומה לאדם, הינו יצור מתקשר ומביע בצורה ברורה את רגשותיו, קיים במתווה טיפולי זה חיבור ישיר בין רגשות הכלב לבין אלו של המטופל.
 חיבור זה מאפשר שיח טיפולי הכולל רגשות, בנוסף להתייחסות להתנהגות ולחשיבה. האדם המופקד על הטיפול, מכיר את הכלב ונעזר בו כדי לקדם את המטרות הטיפוליות בהתאם לצורך.
מכיוון שהפנייה לטיפול בעזרת כלבים מגיעה בדרך כלל מהורים לילדים אשר מתמודדים עם אתגרים שונים, חשוב להכיר אתגרים אלה ולהיערך למתן מענה טיפולי בעזרת הכלב. התחום של טיפול בעזרת כלבים קשור לתחום הטיפולי הרחב של טיפול בעזרת בעלי חיים וגם לתחום של לימודי כלבנות.
לתחום כלבנות טיפולית יש מאפיינים ייחודיים בשל ההתמקדות דווקא בכלב, אולם החשיבה הטיפולית מאוד דומה. יחסי הגומלין בין שלושת הנפשות הפועלות, במהלך כל פגישה, מהווים את היסוד להנעה לשינוי.
האתגרים עימם מתמודד הילד, מקבלים נקודת מבט שונה וייחודית דרך יחסי גומלין אלה. לכן, ילדים עם קשיים (למשל, בתחום הקשב או התקשורת) עוברים תהליך בעזרת הכלב והמטפל (מדריך כלבנות טיפולית), אשר נותן מענה תומך לדרכי טיפול ממוסדות. מתוך ההנחה שאנשים מרגישים בנוח עם כלבים, ניתן לומר שכאשר יש אתגר מסוים, קל יותר להתמודד איתו כאשר כלב נימצא בתמונה.
כך למשל, ילדה עם קושי תקשורתי יכולה לפנות לכלב תוך קבלת משוב מיידי, ילד עם טראומה בעברו יכול לספר לכלב את מה שעבר עליו וכו’.
בנוסף להיבט הרגשי, קיימת התייחסות למרכיבים התנהגותיים מתוך המציאות של התנהגות הכלב או התנהגות המטופל כלפיו. כך מתקיימות בטיפול התנהגויות מיטיבות או מפריעות המהוות פתח למתן מענה טיפולי בתחום ההתנהגותי.
כאשר הכלב הטיפולי מביע בצורה ברורה את רצונו לצאת לטיול, ניתן לעבוד עם המטופל על דרך ההתנהגות המתאימה ודרכים להביע רצונות שלו עצמו. במצב בו יוצאים לטיול וכלבים אחרים נובחים בתגובה לכלב, ניתן להתייחס להתנהגות תוקפנית ולהשלכותיה. כמו כן, גם המרכיב החשיבתי אשר כמובן משולב עם היבטים רגשיים והתנהגותיים, מקבל מענה תוך כדי התייחסות ליכולת החשיבתית של הכלב.
הבדלים פשוטים בין חיובי ושלילי, קירבה והימנעות, מקבלים הידהוד בחשיבתו של הילד, תוך עיצוב, חינוך וטיפול של המטפל.
הלימודים בקורס מדריכי כלבנות טיפולית נותנים מענה להיבטים פרקטיים של הנהגת הכלב לצרכים הטיפוליים, לצד היכרות עם אוכלוסיות טיפוליות שונות ומאפייני הטיפול במתווה הייחודי בעזרת הכלב.


– המשך מאמרים
קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות טיפולית:
icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה לכלבנות טיפולית icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים