אילוף או אימון – הקשר בין האדם לכלב, הרגלים לחיים משותפים


הכלב הוא חברו הטוב של האדם והוא מבין אותנו, מרגיש את תחושותינו ומגלה נאמנות לבעליו. יכולותיו הרגשיות של הכלב הן דבר ידוע, אולם לא תמיד הן באות לידי ביטוי באופן טבעי. לעתים יש לעזור לכלב להסתגל לחיים עם בני האדם על ידי מערכת כללים שתאפשר חיים במשותף. אילוף כלבים הוא הדרך הבטוחה ללמד כלבים כיצד להתאים את עצמם לחיים עם ההולכים על שתיים, והוא כולל היבטים שונים ומגוונים כמו התנהגות כלבים, גידול, תזונה ויצירת שפה משותפת בין הכלב לבעליו.


מה כולל האילוף או אימון הכלב?מאלף כלבים מקצועי חלק מהמשפחה

ישנת שיטות אילוף שונות בתכלית מאחר שאילוף כלב נחיה שונה מאילוף כלב משטרתי ושונה מאילוף כלב בית ולכן לאורך השנים פותחו שיטות אילוף שונות וייעודיות. קורס אילוף כלבים צריך לכלול מספר גישות. בכל מקרה האילוף או האימון (על ההבדל בין אימון לאילוף – בהמשך הכתבה) צריך להתבסס את הבנת החשיבה והצרכים של הכלב וניהול תקשורת נכונה איתו.
האילוף יכול לכלול גם לימוד של פעולות פשוטות כמו הימנעות מעשיית הצרכים בבית, הימנעות מעלייה על רהיטים, התניית התנהגות רגועה ועוד. אילוף כלבים להיות כלבי עבודה או כלבי שירות (כלבי עזר) מצריך טכניקות שונות.
בניגוד למה שחושבים רבים, אילוף נכון ומקצועי אינו פוגע בחיוניות ואת שמחת חייו של הכלב. הכוונה וחינוך הם חלק בלתי נפרד מהחיים וממש כפי שאנו מעמידים לילדינו גבולות ברורים כדי לסייע להם להתפתח באופן תקין, כך גם אילוף מאפשר לכלב לגדול בסביבה תומכת שבה הוא חי בשלווה עם בני האדם.

ומה בכל זאת אנחנו יכולים לעשות כדי להקל על הכלב ועל המשפחה בשלבים הראשונים?


לפניכם כמה טיפים כדי להקנות לכלב הרגלי חיים נכונים 


סמליל עם רגל כתומה של כלב   מקום קבוע לכלב
קבעו מקום לינה קבוע לכלבכם עם מיטה או מזרון, וכן מקום קבוע שבו נמצאים כלי השתייה והאוכל של כלבכם.
הכלב תמיד ישמור על סביבת השינה שלו כסביבה נקייה. שטח זה נקרא “התחום האינטימי” של הכלב. הכלב לא יעשה את צרכיו במקום בו הוא אוכל וישן.
יש לשמור על הסביבה נקייה לכלב שתמנע בהמשך התרבות של פרעושים וקרציות.

סמליל עם רגל כתומה של כלב   חינוך לעשיית צרכים
לכלב נטיה לעשות צרכים במקום שבו עשה קודם. לימדו את הכלב שלכם לעשות את צרכיו מחוץ לבית באמצעות הרגלים קבועים. שלבים עיקריים בתהליך החינוך:
א. גורים אינם יכולים להתאפק. אפשרו להם להשתמש בעיתון זמין והוציאו אותם לטיול כמה שיותר. מגיל חודשיים-שלושה אפשר להתחיל ללמד את הגור הרגלים נכונים, ובהדרגה הוא ילמד להתאפק לתקופות יותר ויותר ארוכות.
ב. צ’פרו את כלבכם באמצעות חטיפים לכלבים או חתיכת נקניק קטנה כל פעם שעשה את צרכיו מחוץ לבית.
פעולה זו תהפוך בהמשך להרגל וכלבכם ישמח לעשות את צרכיו מחוץ לבית.
ג. שיטת העיתונים לגמילה מצרכים: בשלב ראשון שמים את העיתון קרוב לדלת, הכלב עושה עליו את הצרכים. לאחר כשבועיים הוציאו את העיתון אל מחוץ לדלת ואז כאשר הכלב ירצה לעשות צרכים הוא יעמוד ליד הדלת ויבקש לצאת. זהו סימן להוציא אותו החוצה.
ד. הרגילו את הכלב לזמני ארוחת וטיול קבועים כחצי שעה אחר כך, כך ילמד להתאפק ולצפות לטיול הבא.
ה. במידה וקרה “פספוס”, אין טעם לכעוס על הכלב, הוא כבר לא זוכר מה רוצים ממנו. יש לנקות היטב את האזור שבו עשה הכלב את צרכיו בבית. רצוי להשתמש בחומרי ניקוי חריפים שיפיגו את ריח הצרכים. כאמור לעיל, ריח צרכיו גורם לכלב “לשוב למקום הפשע” …

סמליל עם רגל כתומה של כלב   לימוד “טריקים”
במסגרת האילוף לומדים הגורים גם תרגילים או “טריקים” כמו גלגול, או ”תן-יד”. תרגילים אלו חשובים היות והם מלמדים את הגור למשוך אליו תשומת לב ובעתיד הוא יוכל להשתמש בתרגילים אלו כדי לסמן לבעליו שהוא זקוק לדבר מה. הכלבים נהנים מתשומת הלב המוקדשת להם בזמן תרגול פקודות אלו וכן הן מחזקות את שליטת הבעלים בהם.

סמליל עם רגל כתומה של כלב   הכרת כל בני המשפחה
על כל אחד מבני המשפחה לעבוד עם הכלב כדי שהוא ילמד שהם בעליו. אם יש תינוק חשוב להרגיל את הכלב אליו. כדי שהתינוק יהווה חיזוק חיובי לכלב ולכן בכל פעם שכלב נמצא בסביבת התינוק יש לצ’פר את הכלב כדי שלא יקרה מצב שהוא יקנא בתינוק ויתקוף אותו.

ומה ההבדל בין אימון לאילוף?


לכלבים שונים יש אופי בסיסי שונה, יצרים ותכונות שונות. חלקם נקבעים ע”י גזע אליו שייך הכלב וחלקם הם תכונות אישיות (בדיוק כמו אצל בני האדם) או כאלו שהם תוצאה מנסיון החיים והסביבה שבה הוא חי.

כאשר אנו מדברים על אילוף או חינוך הכלב – הכוונה בדרך כלל לדיכוי תכונה או יצר שאינם רצויים, למשל יצר הציד אצל כלב בית שבא לידי ביטוי ברדיפה אחרי מכוניות או חתולים אינו רצוי ואני שואפים לנתב אותו למסלול “שאנו מזיק” למשל רדיפה אחרי כדור שאנו זורקים לו וממנו הכלב ישאף סיפור ופירוק האנרגיה הנוספת.

אימון הכלב, לעומת זאת, הינו שימוש באותן תכונות מולדות או נרכשות להשגת מטרות, למשל אימון הכלב להגן על הבית או המתחם, אימון להבאת חפצים עבור כלבי שירות ועזרה לאנשים עם מוגבלות או לחילופין הבאת הכדור לבעליו בתוך כדי משחק.
יש גישות רבות ומגוונות הן לאילוף והן לאימון כלבים וחשוב לדעת להתאים את התהליך לכלב ולבעליו מתוך הבנה וכבוד הדדי.


  – חזרה למאמרים וכתבות
קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:

icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה לכלבנות טיפולית icon5   בית הספר לספרות כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים