משחקי חשיבה לכלבים , האם גם הכלב צריך “חומר למחשבה”?

מאלפת כלבים בשיעור עם משחק פזל לכלבים
משחקי פזל לכלבים דורשים הרבה קואורדינציה כדי להגיע לתגמול הרצוי
בתקופה האחרונה אנו עדים לפריחה של מגוון משחקי חשיבה לכלבים, שאמורים לפתח ולהעסיק את מוחו של הכלב.
כלבים שנמצאים לאורך זמן לבדם בבית (גם אם הבעלים שלהם בבית אבל עסוקים בדברים אחרים) נוטים להיות משועממים ואף עלולים לפתח בעיות התנהגות כמו כרסום חפצים, נבחנות, או נסיונות בריחה החוצה בכל הזדמנות.
ככל שהכלב חכם יותר הוא נוטה להשתעמם יותר בקלות ודורש הפעלה ממושכת יותר במהלך היום.
אל תשכחו, הכלבים הם בעלי חיים אינטליגנטיים. כלבים שונים פותחו במיוחד כדי לחפש ציד, לאסוף צאן, למצוא אנשים וחומרים שונים, לשמור על תחום מפני פולשים ועוד, ואילו חיי היום יום המודרניים לא מספקים להם פעילות מאתגרת יותר מאשר טיול בשכונה או ביקור בגינת כלבים מידי פעם. משחקים מסוג של תביא את הכדור או משיכת חבל מחזקים ומעייפים את הכלב מבחינה פיזית אבל לרוב לא נותנים לו מענה מנטלי.
משחקי חשיבה שפותחו במיוחד עבור הכלבים נועדו לאתגר אותם ללמוד דברים חדשים, לצמצם את השיעמום ולספק להם תעסוקה מנטלית. חלקם יכולים להעסיק את הכלב כשהבעלים אינו בבית וחלקם נועדו לפעילות כיפית משותפת של הכלב ובעליו.
בקורס מאלפי כלבים תוכלו ללמוד ולהבין יותר טוב מה מניע את הכלב ואיזה דחפים טבעיים באים לידי ביטוי בכל משחק, בקורס מאלפי כלבי עבודה הרבה תרגילים מתחילים ממשחק ייחודי, אבל גם אם לא למדתם כלבנות מקצועית זה לא מסובך להכין או לקנות כמה דגמים בסיסיים לכלב הביתי.


משחקים לכלבים נחלקים לכמה סוגים עיקריים:


רגל כתומה של כלב  חפש את המטמון

תושיבו את הכלב ותחביאו חטיף או את הצעצוע האהוב עליו. בהתחלה כך שהוא יוכל לראות איפה המחבוא, אחרי שהכלב יתפוס את העקרון אפשר להעלות את רמת הקושי ולעבור גם לחדרים אחרים או להחביא את הפרס בתוך סל, ארגז או מאחורי הדלת. תגמלו את הכלב על כל הצלחה.
אפשר להעלות את רמת הקושי אם בונים לכלב מעין “מבוך” מכיסאות או חפצים בבית, או לפזר כופסאות קרטון שונות בבית ולשים את המטמון באחד מהם.

רגל כתומה של כלב  מחבואים

שדרוג נוסף למשחק חפש את המטמון הוא – מחבואים. אחד מבני הבית הולך להתחבא, כאשר השני שומר על הכלב במקום בזמן שהשני הולך להתחבא, ואז נותן לו סימן להתחיל לחפש ומכוון אותו.
משחק זה מתאים גם בתוך הבית וגם בחוץ.

רגל כתומה של כלב  הפוך את הכוס

סוגים שונים של משחקים לכלבים
כלבים אוהבים לשחק ולהיות מאותגרים, זה מספק תעסוקה ומונע בעיות התנהגות כמו נבחנות או לעיסה של חפצים בבית ושיעמום
כלבכם יאהב את המשחק כי מעורבים בו הרבה חטיפים ואתגר עבורו. תהפכו שתי כוסות (לא שקופות) מפלסטיק קשיח, מתחת לאחת מהן שימו חטיף קטן.
על הכלב לזכור איפה שמתם את החטיף, להרים את הכוס ולקבל אותו.
גם אם הכלב יראה אתכם מחביאים את החטיף, לא תמיד הוא יידע להפוך את הכוס הנכונה כדי להגיע אליו. אם הוא ירים את הכוס הלא נכונה, תראו לו היכן החטיף אבל אל תתנו לו אותו.
לאחר כמה חזרות על המשחק הכלב אמור להבין את העיקרון ואז אפשר לשנות את הכוס שמתחתיה מחביאים את החטיף.
בהמשך אפשר “לעלות רמה” ולהזיז את הכוסות מול הכלב לפני שהוא ינסה לבחור את הכוס הנכונה, או להגדיל את המבחר ל-3 אפשרויות.
זה נראה משחק פשוט, אבל הוא לא קל עבור הכלב ודורש רמת חשיבה מאומצת (במיוחד אם מזיזים את הכוסות לאחר ההטמנה)

רגל כתומה של כלב  משחקי פזל

המשחק מתבסס על “מטמון”, חטיף שמוחבא בתוך המשחק ועל הכלב ללמוד להזיז או לסובב חלקים מהפזל בעזרת הפה או הרגל כדי לשחרר את הפרס. המשחק מגיע בגדלים ורמות קושי שונות. ככל שהכלב יתאמן יותר ככה הוא יבין את העקרון ויהנה יותר.
באותה קטגוריה נמצאים גם סוגי אריזות שקופות שבתוכם יש פרס וצריך להזיז או להטות אותם כדי לשחרר אותו.

רגל כתומה של כלב  משחק  “קר-חם”

משחק למתקדמים. במשחק כזה אפשר לגרום לכלב להביא לכם משהו שנמצא בבית: כדור, צעצוע מסויים, אפילו מפתחות שהפלתם לרצפה, או להגיע לדלת הכניסה. כל מה שצריך לעשות זה לשבת במקום עם שקית חטיפים. כאשר הכלב מתקדם בכיוןן הרצוי אמרו לו “חם” בנימה שמחה ומעודדת, ותזרקו לו חטיף, אם הוא מתקדם לכיוון שאינו נכון, תגידו לו “קר” בטון נייטרלי, כאשר הוא משנה כיוון נכון, אמרו לו שוב “חם”… חשוב מאוד לשבח אותו במיוחד כאשר הוא מוצא את המטרה וגם לעודד אותו ברציפות לכל אורך הדרך. זה יקח לו זמן ללמוד אבל מובטח הרבה שעות של הנאה.

סמליל כלב יושב  לסיכום

משחקי הכלבים קיימים ברמות קושי שונות, כלבים שונים יפתרו את אותו המשחק בזמנים שונים. לאחר ההצלחה הראשונה הכלב יגיע לפתרון הבעיה בתוך זמן קצר יותר ובהמשך אפשר להעלות את רמת הקושי של המשחק.
חלק מהמשחקים נועדו להחליף את קערת האוכל והכלב מתוגמל על ההצלחה באופן מיידי. חשוב לתגמל את הכלב עבור כל הצלחה כך שתהיה לו מוטיבציה להמשיך ולהתפתח.
אפשר גם להכין משחקים לבד בבית, אך חשוב להשתמש בחומרים ידידותיים ובטיחותיים לכלבים.
זיכרו – כלב עסוק ומאותגר הוא כלב מאושר יותר.

  – חזרה למאמרים וכתבות