מדריכת כלבנות טיפולית ליד הכלב שלה 
האם אנחנו דומים לכלבים שלנו או שהכלבים שלנו דומים לנו?

האם כלבים נעשים דומים לבעליהם במשך הזמן?

מאלפת כלבים יושבת ליד הכלב שלה בשדה
מייקי, מאלפת כלבים: שנינו אוהבים לישון

כולנו פגשנו וראינו תמונות של אינסוף זוגות של כלבים ובעליהם שדומים בצורה מדהימה אחד לשני. גם בקרב בעלי כלבים רבים אחרים ניתן להבחין בקווי דמיון פחות מובהקים.
הדמיון יכול להתבטא בכמה מישורים – מבחינת רושם כללי, מראה הפנים, שפת הגוף, הבעת עיניים, הליכה וצורת תנועה, אבל גם ברמת האישיות והאופי.

מדענים ופסיכולוגים ניסו להבין ממה נובע הדמיון הזה, האם כלבים ובעליהם מפתחים אישיות דומה בגלל עצם השהיה שלהם זה לצד זה, או שאנחנו נוטים מראש לבחור כלבים שדומים לנו בצורתם החיצונית ובאישיות שלהם?
כדי לענות על שאלות אלו בוצעו שלושה ניסויים, כל אחד מהם התקיים מספר רב של פעמים בסביבות שונות ובתוך קהילות שונות של אנשים וכלביהם.

בניסוי הראשון צולמו כמה עשרות דיוקנים של בני אדם שהתלבשו ועשו הבעות פנים כרצונם, במקביל צולמו הכלבים שלהם מקדימה כשכל גופם נראה בתמונה. את התמונות הראו לבני אדם שלא הכירו מראש לא את האנשים ולא את הכלבים וביקשו מהם לנסות ו”לצוות” את הכלבים והאנשים שלהם.

**בכתבה משולבות תמונות של מדריכי אילוף כלבים וכלבנות טיפולית של מאי דוג קולג’ יחד עם הכלבים שלהם.

בניסוי השני הראו לקבוצת נשים ארבע תמונות של כלבים מגזעים שונים: ספרינגר ספניאל, בייגל, האסקי סיבירי ובסנג’י.
הנשים התבקשו לדרג את הכלבים מהבחינה של איזה כלב נראה להן יותר יפה וגם מהבחינה של לאיזה כלב יש את המראה האינטליגנטי ביותר מבניהם. לאחר מכן הראו להן איורים של תספורות נשים מסוגים שונים: עם שיער ארוך, שיער קצר, שיער שכיסה את האוזניים ושיער קצר או אסוף שהשאיר את האוזניים חשופות. הנשים התבקשו לבחור את האיור שדומה ביותר לשיער והתספורת שלהן.

בניסוי השלישי ביקשו מבעלי כלבים למלא שאלון שמתייחס לאישיות הכלב שלהם בחמישה תחומים עיקריים: נוירוטיות, אנרגטיות, אחריות, צייתנות וחברותיות. במקביל ביקשו מקבוצת מיקוד אחרת להעריך ולדרג תמונות של אותם האנשים וכלביהם באותם הקריטריונים.

שיער ואוזניים של כלבים מזכירים תסרוקות של נשים

התוצאות והמסקנות היו חד משמעיות:

נבחנים אובייקטיביים הצליחו לזהות ברמה גבוהה (מעל שני-שליש) איזה כלב מתאים לאיזה בעלים כאשר היה מדובר בכלבים גזעיים, ללא תלות כמה זמן הכלב התגורר עם אותו בעלים.
יחד עם זאת, הסיכוי לזהות את הצמד היה קרוב למקרי לגמרי עבור כלבים מעורבים. הסיבה היא כנראה שאלו שמאמצים כלב גזעי מודעים מראש איך הכלב ייראה כשיגדל וגם מהם קווי האופי הבסיסיים שאפשר לצפות ממנו, לעומת זאת כלבים מעורבים עשויים להשתנות עם הזמן והגיל.

האם כלבים דומים לבעליהם עם הזמן
מאיה, מנהלת מאי דוג קולג’: התכונה המשותפת היא נאמנות

אצל הנשים שהתבקשו לבחור בין ארבעת הגזעים של כלבים את היפים והאינטליגנטיים ביותר, המסקנה דומה: הנשים בחרו כלבים שהכי דמו לעצמן!
נשים עם שיער ארוך ובינוני שמכסה את האוזניים אהבו יותר כלבים מגזע ספינגר-ספניאל ובייגל, כנראה משום שהפרווה והאוזניים השמוטות מזכירים להן את השיער שלהן. כלבים אלו גם נתפסו לדעתן ככלבים יותר אינטליגנטיים.
לחילופין, נשים עם שיער קצר או אסוף כשהאוזניים גלויות, העדיפו וגם העריכו כחכמים יותר את הכלבים מגזע ההאסקי הסיבירי והבסנג’י, מסיבות דומות.

הניסוי השלישי שבדק התאמה מבחינת אישיות ואופי של כלבים ובני אדם, הראה שהכלבים דומים מבחינת פרופיל אופי ואישיות לבעליהם אפילו יותר מזה שקיים אפילו אצל זוגות נשואים שחיים ביחד שנים רבות, דבר ששוב מראה שההתאמה והדמיון הבסיסיים היו קיימים מראש ורק התחזקו והתכווננו במשך הזמן.
בכל הניסויים התוצאות היו דומות כמעט בלי קשר כמה זמן התקיים הקשר בין האנשים לכלבים שלהם.

מסקנה:
בני אדם שבוחרים להם כלב, נוטים לבחור מראש כלב שיהיה דומה לנו ככל האפשר גם בצורה החיצונית וגם באישיות. היות ולא היה הבדל משמעותי מבחינת צורה ואישיות בהתחשב בזמן שבו הכלב שהה עם הבעלים, אפשר להניח שהדמיון היה קיים מראש, עוד בשלב הבחירה של הגור או הכלב, ולא רק התפתח עם הזמן.

יחד עם זאת קוים כמו צורת הליכה, תגובות מסוימות, הרגלים, מבט, קווי אישיות דקים יותר, אלו דברים שמתפתחים עם הזמן ועם הקרבה שבין הכלב לבעלים ולמשפחה. לכלבים נטיה לחכות ולשקף את צורת ההתנהגות והרגשות של הבעלים. והרי בממוצע חיים עם כלב נמשכים יותר זמן ממשך נישואין ממוצע.

אם אתם רוצים לבדוק איזה לאיזה גזע של כלבים אתם הכי דומים? תוך כמה שאלות תוכלו לדעת

למה אנשים מעדיפים כלב שיהיה דומה להם?


לנטיה של בני אדם להתחלק לקבוצות ולהעדיף את בני הקבוצה שלהם שורשים עמוקים עוד מתקופות קדומות כאשר השבט גילה שיש יתרונות לפעילויות כמו ציד והגנה על המערה כשהן נעשו בקבוצה.
מאז ועד היום יש לבני אדם נטיה גנטית להתחבר ולהעדיף אנשים אחרים שיש לנו איתם מחנה משותף. בשפת הפסיכולוגיה החברתית אנחנו נעדיף את קבוצת הפנים (ingroup) שאנחנו משתייכים אליה על פני קבוצת החוץ (outgroup) שאליה אנחנו לא משתייכים.
למה כלבים נעשים דומים לנו
אביטל: מדריכת כלבנות טיפולית: חטיפים עוזרים לשתינו להתרכז


ההעדפה של חברי הקבוצה מגיעה לממדים מגוחכים כאשר בניסויים שנערכו, אנשים העדיפו לעזור ולהתחלק במשאבים שניתנו להם במיוחד עם חברי קבוצתם, גם אם לא היה בזה שום הגיון, למשל:

גלעד מוציא לשון וכלב תופס כדור
גלעד, מדריך אילוף כלבים
  • נאמר למשתתפים שהם נולדו באותו התאריך בחודש (גם אם זה לא היה נכון)
  • ניתן להם צמיד באותו צבע כמו שלהם, כאשר צמידים בשני צבעים חילקו את הנבדקים לשתי קבוצות בצורה אקראית
  • העלו מספר זהה מתוך שלוש אפשרויות שהתקיימו בהגרלה עיוורת, וכו’

לארס ראם עם ירדן, האם אנחנו דומים
ירדן ולארס: שנינו מלאי אנרגיה, אוהבים לישון עד מאוחר ולאכול מלפפונים 🙂

בהנחה שאנחנו אכן בוחרים כלבים הדומים לנו, מה מניע אותנו לעשות זאת?
מדוע יש לנו צורך לחיות עם בעלי חיים המזכירים לנו (ולאחרים) את עצמנו?

באופן לא מודע אנחנו בוחרים להיות עם אלו ששייכים לאותה הקבוצה. כאשר אנחנו בוחרים כלב שדומה לנו, חיצונית או פנימית, יש לנו כבר כמה דברים מן המשותף.

באופן טבעי אנחנו סומכים בעיקר על עצמנו ואחר כך על אלו שהכי דומים לנו. בצורה דומה אנחנו לרוב בוחרים חברים ובני זוג דומים או בעלי תכונות ותחומי עניין משותפים.

הכלב הוא לא סתם חיית מחמד, הוא גם חבר נאמן וחלק מהמשפחה ולכן זה הכי טבעי שנסמוך על כלב שיהיה דומה לנו.

מאלף כלבים והכלב שלו אוהבים חטיפים
אור א., מדריך בקורס מאלפי כלבים: לשנינו פוד דרייב גבוה (אוכל הוא תמריץ טוב להניע אותנו לפעולה)

נכתב ונערך ע”י מאיה רובין


מקורות:
https://www.bbc.com/future/article/20151111-why-do-dogs-look-like-their-owners
https://www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201308/do-dogs-look-their-owners



חזרה ל- בלוג כלבים ובני אדם

כדי לעבוד עם בעלי חיים, להשתלב בעבודה עם כלבים, מאי דוג קולג’ מציע קורסים אילוף כלבים, תרפיה עם כלבים, טיפול בעזרת כלבים, ייעוץ לימודים – לבחירת תחום מתאים – לימודי אילוף כלבים, קורס מדריכים לכלבנות טיפולית, בית ספר לספרות כלבים